Go to english version

Аргентина (1927-1950). Диалог с деревом

Один из самых интересных и значительных периодов жизни и творчества Эрьзи связан с Южной Америкой, где он провел 23 года, наполненных удивительными событиями, творчеством и разными жизненными перипетиями.
Но путь в этот далекий край начинался в Москве. По предложению Наркома просвещения СССР А. Луначарского и протекции М. Горького в ноябре 1926 года Эрьзя везет свою персональную выставку в Париж, показывая ее сначала в Салоне независимых, в потом – в галерее Жана Шерпантье.  По окончанию выставок в Париже скульптор должен был бы вернуться, но он хочет какое-то время поработать в Европе, к тому же, отыскать свои ранние работы, оставленные в Италии и Франции еще во время своей первой поездки.

Но политическая ситуация в мире в те годы складывается не в пользу социалистической России, и Эрьзе не дает визу ни одна из европейских стран. Тогда по правительственному приглашению в 1927 году скульптор едет в Монтевидео, а затем в Буэнос Айрес.
Там Эрьзю встречают как почетного гостя, европейскую знаменитость, ему организуют персональную выставку в галерее Мюллера в центре столицы, на вернисаж  приходит сам президент Аргентины Марсело де Альвеар, о русском скульпторе восторженно пишут во всех газетах.

В Аргентине в то время для Эрьзи сложилась самая благоприятная ситуация: его хорошо приняли на самом высоком уровне, его творчество пользуется интересом у публики и прессы, более того – он находит там новый материал – дерево кебрачо, которое скульптор повстречал случайно, но с которым с тех пор он был связан неразлучно.
Эрьзя всегда стремился туда, где ему хорошо работалось, где его понимали и любили, где его работами искренне интересовались, где не оценивали его творчество с позиций идеологии, не принуждали его работать на государственные заказы. Скульптор любил море, солнце, теплых открытых людей, ведомый своей путеводной звездой, он всегда ехал в теплые края – в Италию, Ниццу, Геленджик, Новороссийск, Батуми, Баку…

Эрьзя решает остаться в Аргентине и поработать с удивительным деревом кебрачо, а там – будь что будет! Он снимает несколько мастерских в Буэнос Айресе, закупает материал, для чего несколько раз выезжает на экватор – в провинцию Чако, где растет кебрачо.
Каждый год Эрьзя принимает участие в выставках разного ранга в Аргентине и других странах Южной Америки, а также – в США, Лондонской королевской академии, организует персональные экспозиции.
Его мастерская несколько дней в неделю открыта для посещения публики, которая проявляет неизменный интерес и к творчеству и к личности самого русского скульптора. К нему приходят ученики – молодые талантливые люди разных национальностей. Журналисты постоянно публикуют о нем репортажи, берут интервью, фотографируют его дом и мастерскую.

Аргентинцы сумели узнать и полюбить его, считали своим, профессионалы высоко ценили его творчество, ведь именно этот странный русский открыл местным скульпторам пластическую красоту их родного дерева, которые они до его появления привыкли воспринимать только как технический материал. Не раз Эрьзя удостаивался высоких наград в творческих конкурсах, его работы охотно покупали музеи и частные коллекционеры. Говорят, что только за одного «Моисея» Эрьзе предлагали целое состояние! Но он его не продал, как и многие другие работы, отвечая на лестные предложения, что «я – человек неженатый, детей у меня нет, скульптуры – мои дети! Так кто же продает своих детей?»

В Буэнос Айресе в историческом центре города – районе Боедо  часто собирался цвет культурной элиты Аргентины. В артистическом кафе «Боедо» собиралось литературно –философское общество «Пача Камак», членом которого являлся и русский скульптор. Туда заглядывали и местные знаменитости, среди них был и знакомец Эрьзи уругвайско-аргентинский писатель Орасио Кирога. Он был одним из ярких основоположников магического реализма, мастером новелл, “латиноамериканский Эдвар По”, как называла его западная пресса. Кирога прожил удивительную, пугающую водоворотом событий и смертей, и увы, совсем недолгую жизнь.

В возрасте 58 лет, измученный тяжелой неизлечимой болезнью, писатель покончил с собой, выпив стакан виски с цианидом.
К Эрьзе, в то время пользовавшегося большой популярностью в Аргентине, пришел близкий друг Кироги, поэт Энрике Аморин. Он принес скорбную весть и попросил у скульптора небольшой нарост дерева кебрачо для надгробия своему соратнику и другу. Эрьзя, лично знавший и симпатизирующий поэту, предложил сделать его портрет, и всего за одну ночь, к похоронам писателя, скульптор выполнил чрезвычайно выразительную и  удивительную работу.

Портрет Орасио Кироги уникален тем, что в затылочной части портрета, по замыслу автора, находилось специальное углубление, в которое после кремации была помещена капсула с прахом писателя.
Портрет-урна был доставлен из Буэнос-Айреса в Монтевидео, откуда вместе с похоронной процессией проследовал в родной город Кироги – Сальто. В последний путь знаменитого писателя провожало более 5000 человек, в числе которых был и скульптор Эрьзя. Портрет с прахом был установлен в небольшом гроте на берегу реки Уругвай – в том месте, которое имело для Кироги особое значение, где он любил сидеть, часами любуясь сельвой и сочиняя свои колоритные произведения.
Следует отметить, что работа, которую выполнил скульптор, осталась не оплаченной, по сути, русский скульптор сделал подарок всем жителям Сальто…

Простояв около 25 лет на берегу реки, во влажном и жарком климате, портрета Кироги стал вызывать серьезные опасения у специалистов. Скульптуру было решено перенести в местный исторический музей. После неудачной попытки «поновить» портрет, его сохранность стала еще хуже, и было принято решение о передаче портрета в недавно открывшийся мемориал – дом-музей Кироги, где он родился.
В 2013 году реставратором  Международного фонда искусств имени Эрьзи Александром Толокиным была выполнена чистка и реставрация произведения и изготовлен слепок,  мастерски выполненный экспонат, ныне являющийся частью экспозиции “Эрьзя-центра” в Москве. Оригинал же на гранитном постаменте экспонируется в центральном зале музея поэта Орасио Кироги в Сальто.

В Аргентине Эрьзя был знаком с самыми высокопоставленными персонами, включая президентов страны и их жен. Расскажем еще один интересный случай. В далеком 1936-м году первая леди Аргентины, жена президента Марсело де Алвеара  известная оперная певица Регина Пачини, занимающаяся благотворительностью, основала в Буэнос-Айресе Дом театра, в котором коротали свой век ветераны сцены. Для добрых дел синьора Пачини часто привлекала знаменитостей и людей из мира искусства. К участию в одном из своих аукционов, средства от которого перечислялись на лечение больных детей, Регина Пачини пригласила и Степана Эрьзю. Он создал и подарил фонду, учрежденному госпожой Пачини, фигуру Святой Тересы, выполненную из редкой породы дерева – белого кебрачо, изобразив трогательный образ святой – покровительницы детей больных туберкулезом,  в момент молитвы.

По окончании аукциона, скульптура была помещена в маленькую капеллу Святой Тересы при Доме театра, где она хранилась все это время. Для прихожан капеллы статуя святой стала больше, чем предмет искусства. Работа Эрьзи была олицетворением надежды, к которой взывают страждущие, к ней и по сей день приходят помолиться, попросить о помощи, получить утешение.
Всего за почти четверть века жизни в Аргентине Эрьзя сумел написать новую главу в своем творчестве. В его мастерской теснилось огромное количество работ, которые он мечтал подарить советскому народу. Он так и писал товарищу Сталину, когда просил разрешения позволить ему вернуться на родину.

Решение покинуть Аргентину далось ему отнюдь непросто, эта страна на долгие годы, по сути, стала его домом, второй родиной. Эрьзя так и считал, что у него было две родины: «Россия – моя родина, Аргентина – родина кебрачо». В центре Буэнос Айреса правительство предлагало Эрьзе открыть его музей! Но он твердо решил вернуться, хотя возвращение это было долгим и трудным.
Но вот, наконец, осенью 1950 года Эрьзя покидает гостеприимную Аргентину и везет в порт бесценный груз – свои работы, итог многолетнего упорного труда. Он едет в Советский Союз. На пароходе, который берет курс на румынский порт Констанца, единственный пассажир он – Степан Эрьзя, 96 огромных ящиков с его произведениями, а также любимые пес Леон и две кошки, которых скульптор взял с собой в качестве спутников. Груз из Румынии был отправлен в Одессу, а оттуда прибыл поездом в Москву, где Эрьзю никто не встретил и никто не ждал.
Встреча с родиной оказалась не такой радостной, какими были его многолетние сны о ней. Последний период жизни и творчества великого мастера был коротким и весьма трагичным. Не раз, находясь на грани отчаяния, он жалел, что вернулся. Но это уже будет другая история.

Argentina (1927-1950). Dialogue with Wood

One of the most interesting and significant periods of Erzia’s life and creative work is connected with South America where he had spent 23 years that were filled with amazing events, creativity and various ups and downs of life.
But the way to this remote land started in Moscow. At the suggestion of the People’s Commissar for Education of the USSR A. Lunacharsky and under the protection of M. Gorky, in November 1926 Erzia takes his personal exhibition to Paris showing it initially in Salon des Independents, and then – in Jean Charpentier Galerie. After the Paris exhibitions, the sculptor should have come back, but he wants to work in Europe for some time, and, besides, try to find his early works that were left by him in Italy and France at the time of his first trip.

However the political situation in the world is not favorable for socialist Russia, and no European country grants visa to Erzia. But at the invitation of the government, in 1927 he goes to Montevideo, and then to Buenos Aires.
Erzia is welcomed as an honored guest and European celebrity, a personal exhibition in Muller Gallery in the center of the capital is being organized for him, and the vernissage is even visited by Marcelo de Alvear, the President of Argentina; the Russian sculptor is enthusiastically written about by all newspapers.

A very favorable situation emerged for Erzia in Argentina at that time: he was received well at the highest level, his creative work is of interest to the society and press, and moreover, he finds a new material there – quebracho tree, which the sculptor met by chance, but since then has become closely connected with it.
Erzia has always sought to be in the places where he could work well, where he was understood and loved, where his works were of a genuine interest, where his creativity was not assessed from ideological points, where he was not obligated to work under governmental contracts. The sculptor loved the sea, the sun, warm and open-minded people; led by his guiding star, he always went to warm regions – Italy, Nice, Gelendzhik, Novorossiysk, Batumi, Baku…

Erzia decides to stay in Argentina and work with an amazing quebracho tree, and then – come what may! He rents several workshops in Buenos Aires, purchases material, for which purpose makes several trips to the equator – to Chaco Province, where quebracho grows.
Erzia annually participates in high-level exhibitions in Argentina and other counties of South America, as well as in the USA, the London Royal Academy; and organizes his personal expositions.
His workshop is open to the public several days a week and there is a constant interest both to the Russian sculptor’s creative work and his personality as well. He acquires students – young talented people of various nationalities. Journalists continuously report about him, have interviews wit him, take pictures of his house and workshop.

The Argentines could get to know and love him, considered him as one of theirs; the professionals highly appraised his creative work, and it was this strange Russian who opened for local sculptors the plastic beauty of their native wood which they had deemed just a technical material before his appearance. Erzia has repeatedly received high awards at creative competitions, his works were eagerly bought by museums and private collectors. It is said that Erzia was offered a fortune for «Moses» alone! But he refused to sell it along with many his other works by answering to flattering proposals: “I am not married and have no children, my sculptures are my children! So who can sell his children?”

In Buenos Aires, in the historical city centre – the district of Boedo, the cream of the Argentine  cultural elite often gathered. In the artistic café “Boedo” the literary and philosophic society “Pacha Kamaq” had its meetings of which society the Russian sculptor was also a member. Local celebrities also came over there, and among them was Erzia’s acquaintance – Uruguayan and Argentine writer Horacio Quiroga. He was one of founders of magic realism, a master of novellas, “a Latin American Edgar Poe”, as the western press called him. Quiroga lived an amazing life, frightening with a whirlpool of events and deaths and, alas, quite short.

At the age of 58, exhausted by a serious incurable disease, the writer committed by suicide by drinking a glass of whisky with cyanide.
Quiroga’s close friend, poet Enrique Amorin came to Erzia who was very popular in Argentina at that time. He brought sad news and asked the sculptor to give a small growth of quebracho for the tomb of his comrade and friend.  Erzia who personally knew and sympathized with the poet offered to make the portrait and as quickly as for one night, just for the writer’s funerals, has completed an extremely expressive and amazing work.

The portrait of Horacio Quiroga is unique because according to the author’s design, the occipital part of the portrait had a special pit in which a capsule with the ashes of the writer is to be placed after cremation.
The portrait–urn was delivered from Buenos Aires to Montevideo wherefrom together with the funeral procession it traveled to Quiroga’s hometown Salto. Over 5000 people, including sculptor Erzia, were accompanying the famous writer in his last journey. The portrait with the ashes was set in a small grotto on the bank of the Uruguay river in a place that was of particular importance for Quiroga, where he liked to spend hours sitting and enjoying the view of the selva and composing his colorful works.
It should be noted that the work performed by the sculptor was not paid for, and in fact the Russian sculptor made a gift to all residents of Salto…

Having stood about 25 years on the bank of the river, in a humid and hot climate the portrait of Quiroga became a serious concern for specialists. It was decided to transfer the sculpture to the local historical museum. Following an unsuccessful attempt to renovate the portrait, its condition became even worse, and the decision was made to give the portrait over to a newly opened memorial – the house-museum of Quiroga where he was born.
In 2013 Aleksandr Tolokin, a restorer from Erzia International Art Foundation, cleaned and renovated the work and made a cast – a masterfully executed item, which is now part of Erzia Center Exposition in Moscow. The original mounted on the granite pedestal is exhibited in the central hall of Horacio Quiroga’s museum in Salto.

In Argentina Erzia was familiar with high-ranking persons, including the presidents of the country and their wives. We will tell one more interesting story. In the distant 1936 Argentina’s first lady, the President Marcelo de Alveara’s wife – a famous opera singer Regina Pachini involved in charitable activities founded in Buenos Aires the House of Theater in which veterans of the stage whiled away their days. Signora Pachini often engaged for good things celebrities and people of art. Stepan Erzia was also invited by Regina Pachini to participate in one of her auctions the proceeds from which were to be transferred for the treatment of sick children. He created and donated to the foundation established by Madame Pachini the figure of Saint Teresa made of rare wood – white quebracho, having depicted a touching image of the Saint – the goddess of children suffering from tuberculosis at the time of praying.

After the auction, the sculpture was placed in small Saint Teresa chapel at the House of Theater where it had been kept all this time. For the chapel parishioners the stature of the saint has become more than just a peace of art. Erzia’s work was the personification of hope that all the suffering people are appealing to, and to this day people come to it to pray, ask for help, get consolation.
For almost a quarter century of his life in Argentina, Erzia has written a new chapter in his creative work. There was a great number of works in his workshop he dreamed to give to the Soviet people. He wrote about it to Comrade Stalin asking for permission to return to the motherland.

The decision to leave Argentina was not easy for him, for this country for many years has actually become his home, the second motherland. Erzia thought that he had two motherlands: “Russia is my motherland, Argentina is the motherland of quebracho”. The government suggested Erzia to establish his museum in the centre of Buenos Aires! But he was determined to return, though his return was long and difficult.
But at last, in the autumn 1950 Erzia leaves hospitable Argentina and carries to the port the precious cargo – his artworks, the result of long-term hard work. He goes to the Soviet Union. On board the ship which is heading for the Romanian port Constanta, there are the only passenger – Stepan Erzia, 96 huge boxes with his works, as well as his beloved dog Leon and two cats which were taken by the sculptor with him as companions. The cargo was shipped from Romania to Odessa and from there it was delivered by train to Moscow where nobody welcomed or waited for Erzia.
His meeting with the motherland was not so happy as he had been dreaming for many years. The last period of life and creative work of the great master was short and rather tragic. More than once he regretted that he had returned. But that is another story.